Een tijger goed begin!!!! - Reisverslag uit Ban Houakhoua, Laos van Tim en Frida - WaarBenJij.nu Een tijger goed begin!!!! - Reisverslag uit Ban Houakhoua, Laos van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

Een tijger goed begin!!!!

Door: Frida

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

30 Oktober 2013 | Laos, Ban Houakhoua

In de vroege morgen van dinsdag 22 oktober zaten onze ouders al aan de koffie om ons vervolgens weg te brengen naar Schiphol! Wie waren er nou eigenlijk zenuwachtiger? hihi Ons vaste ritueel werd weer gevolgd, uitzwaaien door de ouders, snel de douane door om de eerste parfum op te spuiten. Dan doen we altijd even een grote bier naar binnen kegelen, om te besluiten welke parfum de lekkerste is.

Na een turbulente vlucht en veel leuke films kwamen we aan in Bangkok Thailand! Als eerste even geld pinnen, we voelde ons weer miljonair met al dat grote geld... (Gelukkig rekende de ATM al voor ons uit hoeveel Euro we in Bath gekregen hadden.)

Taxi naar ons hotel Chillax resort in Bangkok. We reden eerst over een grote snelweg boven de huizen en kwamen toen in de drukte van het centrum. Tim herkende hier wel al het een en ander maar voor mij was het toch allemaal erg groot en verbazingwekkend. We reden door een smal druk winkelstraatje en kwamen aan op een afgesloten parkeerterrein waar ons hotel stond. Het hotel was pas 4 maanden open en glom dan ook tegen ons op. De kamer was super deluxe met open jacuzzie! (weer es wat anders dan een open keuken)
Op het dak van het hotel is een zwembad dus daar konden we mooi even bijkomen van de vlucht.
Toen de straat op, ik moest wel weer even wennen aan al die vreemde luchtjes, aan het gebedel van de tuc tuc drivers en van wat er allemaal te koop wordt aangeboden!

Bij een klein reisbureautje met mazzel, gelijk een vliegticket kunnen boeken voor zaterdag om naar Chiang Mai te gaan ( trein ligt er voor langere tijd uit ). Blij dat, dat geregeld was toen echt in relax modus en lekker slenteren door Bangkok.

Wat een bijzondere stad, op bijna elke hoek wel een tempel en in elke straat wel 20 winkelkraampjes die allemaal hetzelfde verkopen... Snap er niks van... Mensen lachen allemaal en vragen belachelijke prijzen voor wat je wilt kopen, gelukkig is Tim erg goed in afdingen dus daar bemoei ik me maar niet meer mee!

Zo smerig als de grachtjes eruit zien zoveel leven als er ook in zit, hele grote vissen zwemmen tegen de stroming in. De grote rivier is ook gaaf, er gaan verschillende bootjes die je al voor een paar eurocent afzetten op de volgende pier.

Khao San Road is ook een verhaal apart, het stikt er van de toeristen van jong tot oud, er wordt van alles aangeboden, gefrituurde zwarte schorpioenen op een stokje, blijft de vraag ; " kreeg hij dat stokje nou vóór of nádat hij dood was in zich gestoken?" hihihi Niet geprobeerd overigens hoor! Tim heeft van veel Thaise sjans gehad, maar die meiden hadden een toch net iets te grote ademsappel in hun hals zitten..en bijzonder grote handen en voeten...hmm erg om moeten lachen!!

In Bangkok erg veel gezien, we zijn naar de Wat Ko Po geweest, de tempel met een reusachtige liggende Boeddha daarin. Veel goud en blinkertjes dus ik was weer pikkie de ekster! Die tempels zijn zo mooi versierd allemaal mozaiek met veel kleuren en spiegeltjes. Ook wilde we naar het paleis, om naar binnen te gaan moesten we 23 euro pp neerleggen en moest niet ik maar Tim zich gaan verkleden om naar binnen te mogen, het geld en de verkleed party was net iets te veel van het goede. Bijkomstigheid : het was die dag zo allemachtig heet, dat Tim z'n t-shirt maar helemaal heeft nat gemaakt om zweet plekken te verdoezelen!!

Toen maar een tuc tuc genomen naar een heel groot winkelcentrum, heerlijk even in de airco lopen! We kwamen weer helemaal bij! Daar in een koffiebar even met Jeanine gemaild dat we vrijdagmiddag zouden worden opgehaald bij ons hotel.

Jeanine en Kees hebben we in Indonesie ontmoet en wonen nu in Bangkok, wat natuurlijk wel erg leuk zou zijn om even langs te gaan.

Vrijdagmorgen vroeg wakker dus hup op zoek naar de grote staande Boeddha, dat moest vlakbij het hotel zijn...we liepen van het centrum af en dat was goed te merken want hier sprak niemand engels of heel gebrekkig en werden we de verkeerde kant op gestuurd of werd er geadviseerd om een bus te pakken! Thaise vinden al gauw iets ver lopen, vandaar al die brommertjes en tuc tucs! Op een gegeven moment krijg ik een helder idee door naar boven te kijken op een plein, he he die Boeddha stak gewoon boven de huizen uit, dus toen hadden we een richting! whahaha eerst nog even een andere mooi versierde tempel bewonderd en toen kwamen we bij de meters hoge staande Boeddha! Het was er druk en veel mensen in wit gekleed, veel monnikken en er werd door een luidspreker gesproken. (Het klonk alsof de lotto werd opgelezen maar het was toch een gebed) ;-) Toch maar met gepast respect niet teveel foto's gemaakt of de toerist uit gehangen dat was dus maar goed ook want later bleek dat er een 100 jarige monnik was overleden en dat die daar lag opgebaard! Tja wisten wij veel... hihi

Die middag om 14:00 uur kwam een grote wagen voor het hotel rijden, Jeanine stapte uit en het was meteen goed! Wat een leuk wijf is dat toch!! Gelijk lekker kleppen en we werden naar de rand van de stad gebracht. We kwamen aan in een buitenwijk van Bangkok en de slagboom werd door een beveiliger geopend. We reden langs een groot meer waar verschillende villa's aan stonden, we zullen jullie de duur van de rondleiding en de details maar besparen, maar O WAT MOOI!! Plaatje perfect!!! Jeanine had ons al aangeboden om bij hun te slapen maar wij waren een tikkeltje eigenwijs en hadden dus onze koffers in het hotel gelaten. Jeanine als je dit leest, volgende keer luisteren we wel naar je hoor!! hihihi Jeanine was een uitstekende gastvrouw en heeft ons heerlijk verwent door van al hun luxe gebruik te mogen maken!! Wat een geweldige dag was dat!! Kees, dat ritme van BBQen houden we erin, tja dan wordt het vanzelf 04:00 uur 's nachts!! En nog waren we niet uit gepraat!! hahaha
Omdat onze tassen nog in het hotel stonden had Jeanine alweer geregeld dat wij om 07:00 's ochtend werden opgehaald door de chauffeur, naar het hotel, koffers pakken en naar het vliegveld werden gebracht. Dat was een kort nachtje en wat waren we brak!! hahaha

We vlogen met Nokair richting Chaing Mai, de plaats waar Tim nog een keertje terug naar toe wilde en ook weer wilde genieten van het schitterende hotel Tamarind Village.

Aangekomen in het Tamarind Village eerst keihard slapen, dat hadden we echt nodig van onze lange nacht met Kees en Jeanine! hihi Daarna lekker het centrum opgezocht en wat gegeten bij de Riverside, de foto's van de prinses zijn wat flets geworden maar hangen er nog hoor R en J!!

Zondagavond was er de beroemde avondmarkt, lekker lopen slenteren en even 2 leuke broeken gekocht.

Wij kregen het idee om naar Tiger Kingdom te gaan, een soort "dierentuin" alleen dan met tijgers. We hadden allebei een onbestemd gevoel hierover of het wel oké was dat we daar geld aan uit gingen geven. Na wat "onderzoek" te hebben gedaan en verschillende verhalen gehoord en gelezen te hebben, kregen wij allebei een beter gevoel over deze "Tijgertuin".

Omdat we bijna alle vervoersmiddelen al hadden gehad op één na werd er al snel een motor gehuurd waarmee we ons konden vervoeren. Hoe stoer onze chopper ook was, alles viel in het niets bij de twee "eierdopjes" wat onze helmpjes voor moesten stellen. ( de tijd van zonder helm is ook hier voorbij ). Uiteindelijk mocht het de pret niet drukken en tourde we lekker een eind heen.

Aangekomen bij Tiger Kingdom begon het toch wel te kriebelen..."Jezus met 5 van die grote beesten in één ruimte". We besloten om elk formaat tijger te kunnen aanraken, knuffelen en aan te kijken ; de allerkleinste, de kleuters, de tieners en vervolgens de volwassenen.

We begonnen met de kleinste, eerst handen wassen en slippers aan om vervolgens de eerst aai te wagen....geef toe het was spannend ook al lag onze "look a like" van Grovertje te slapen.

In elke ruimte kreeg je een persoonlijk begeleider mee die ons instructies gaf wat wel en niet te doen....Hun vacht is trouwens ook veel zachter dan we dachten. Hun pootjes daar in tegen die waren erg groot! Twee kleintjes waren liepen de hele kooi rond tussen de bezoekers en probeerde ook met ons te spelen, zo af en toe moest de begeleider een klein tikje geven om aan te geven dat ze moesten stoppen. Mn vader zal wel zeggen ; "zachies doen hoor!" Echt te schattig!! Maar ja onze 20 minuten waren voorbij en er stonden weer andere bezoekers te wachten.

Pfff... Echt gaaf om zo tussen de 'wilde' tijgers te staan!! Wat weer een ervaring!! Nu mochten we de kooi in van de tieners! Haha daar lag er een op een boomstam heerlijk te spelen met een stuk hout. Wij dachten dat we daar niet bij konden komen maar de begeleider vertelde ons dat zolang wij hem van achteren benaderen was er niks aan de hand!
Ook weer gave foto's geworden!! Wat we ook merkten aan ons zelf was dat de spanning eraf was en we iets relaxter zo'n ruimte binnen gingen. We mochten absoluut niet aan de kop of voorpoten komen maar het is me toch gelukt om een oor van een volwassen tijger terug in model te vouwen!! Doe ik bij Grover ook zo vaak! ;-) Hoe groter ze werden hoe indrukwekkender en we hadden dit dan ook niet willen missen!!!

De rest van de dag hebben we heerlijk motor gereden en genoten van de bergen rondom Chaing Mai.

Dinsdag stond in het teken van Laos, een mini busje bracht ons in een tijd van 6 uur van Chaing Mai naar Chang Khong.

Onderweg waren er natuurlijk de verplichte stops bij een vaag restaurantje en een witte enge tempel in Chang Rai. Het leek wel de tempel des doods, overal doodshoofden, skeletten en meer van die ongein.

Het busje bracht ons naar de waterkant in Chang Khong, waar we voor omgerekend voor € 0,60 pp het bootje naar de overkant konden nemen en zo de grens konden oversteken naar Laos.

In Laos aangekomen moesten we eerst een visum regelen en betalen in dollars, dat waren we even vergeten te regelen. Wat meteen opviel waren de verschillende prijzen voor een visum. Natuurlijk, moesten wij Westerse Europeanen de hoofdprijs betalen, waar andere reizigers een stuk minder moeten betalen. Gelukkig bleek dat het uiteindelijk niet uitmaakte met wat je betaalde als je maar betaalde en zo gingen onze laatse Bath op aan een visum.

Dat leidde tot weer een nieuwe sticker in ons paspoort. De grensovergang stelt hier weinig voor, je regelt je visum bij een kantoortje na de steiger en 10 meter verderop zitten twee mannen in een "marktkraampje" die nog een keertje je visum controleerde en ons door lieten Laos in!!

We zijn binnen!!!

De grensovergang ligt in Haouyxai, een klein plaatsje met veel guesthouses wat allemaal aan één straat ligt. Een slaapplaats voor € 9 per nacht was dan ook zo geregeld ( voor Laotiaanse begrippen zitten we duur en luxe hier :-) ), vanuit dit guesthouse kijken we zo de rivier over naar Thailand.

Dit plaatsje is ook bekend om de Gibbon experience, een driedaagse tocht door een jungle welke je aflegt te voet maar ook hangend aan een kabelbaan ( zip line ) die jou dan hoog en over de toppen van de bomen van boomhut naar boomhut brengt, waarin we ook zullen overnachten.
Vanmorgen bleek dat we een mazzeltje hadden, er waren nog precies twee plaatsen over voor morgen om de Gibbon Experience "Waterfall" te doen.

Maar dat lezen jullie in ons volgende verslag weer!

Thailand was zeker een goed relaxt begin van onze nieuwe reis!!!

Groetjes Ons

• 30 Oktober 2013 - 16:03

Lex En José De Kleijn:

Hallo Tim en Frida. Geweldig om weer mee te kunnen kijken tijdens jullie avontuurlijke reis. De foto's spreken alweer voor zich, die tijgers heel lief maar wat die vrouw eet brrrr, moet er niet aan denken! Die pootjes zie je nog zo hangen! Moet jullie verslag nog eens rustig opnieuw lezen want er staat al zoveel in. Wensen jullie een fantastisch vervolg en wachten (on)geduldig op het volgend verslag. Gr. Lex en José.

• 30 Oktober 2013 - 18:50

Trudy Kuiper:

Nou 'n goed begin is 't halve werk toch?
    Wat alweer 'n verslag zeg ,we wachten weer met spanning af.
    Nog veel plezier
    Groeten van ons en de Wezenweid.

• 31 Oktober 2013 - 03:02

Nadia:

Leuk om jullie verslag te lezen lekker op me gemakkie in me nachtdienstje...! En echt cool van die tijgers zeg...!!! Have fun en snel het volgende verslag..!! :D XXX Nadia

• 31 Oktober 2013 - 14:20

Peter En Marja:

Hallo avonturiers,

Wat een geweldige verhalen al zeg. We waren natuurlijk al een beetje op de hoogte van enkele belevenissen, maar dit is toch wel uniek.
    Het skypen is toch ook iets onbegrijpelijks, zo ver weg op de wereld en zo duidelijk te horen en te zie.
    Op de tablet was het helemaal top, goed beeld en goed geluid.
    Wat een prachtige foto's. Elk jaar denken we deze vakantie kan niet mooier zijn, maar toch lukt het jullie weer om unieke dingen te doen en te beleven. Volgens ons verdwijnt het beeld met de tijgers nooit meer van jullie netvlies.
    Hier hebben wij de eerste najaarsstorm achter de rug en het was heftig. Jullie hebben zo'n geluk met het bootje.
    Corrie ( waar het bootje ligt) heeft twee foto's opgestuurd. Jullie liggen als eerste na de brug en daarna liggen er nog twee bootjes. Daar is een boom omgewaaid en heeft die bootjes ook geraakt.
    Met Pepper en Grover gaat het héél goed. Bij Pepper merk je al helemaal niets meer. Loopt helemaal weer goed en klimt over de schutting. Als we komen nemen we een snoepstokje mee; dat vindt Pepper zo lekker dat hij rechtop tegen je benen op gaat staan en probeert het uit je handen te trekken.
    Jongens wij zijn weer helemaal bijgepraat en jullie ook.
    Wij kijken uit naar het volgende verslag, heel veel plezier en vooral genieten en ook relaxen.