Ho Chi Minh, Mekong Delta en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim en Frida - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh, Mekong Delta en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh, Mekong Delta en Phnom Penh

Door: TimenFrida

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

28 November 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Goodmorning Cambodja!!!

Voor de mensen die het nog niet weten, het is ons gelukt om met de speedboot via de Mekong Delta, Cambodja te bereiken.
Maar eerst even terug naar de dagen er voor.

Maandag 22 nov zijn we 05:00 uur opgestaan om vervolgens om 07:45 richting Saigon te vliegen, voor het eerst zonder vertraging!!! haha.
Het was een vlucht van ongeveer 45 min en na dagen van regen, scheen de zon ons te gemoet!! :-).
Direct na aankomst zijn we met onze gids ( die we van te voren geregeld hadden) naar de Cu Chi tunnel gereden.
Het was erg indrukwekkend en ook verbazend om te zien hoe de Vietcong zo iets heeft op kunnen zetten.
De vallen die gebruikt werden om de Amerikanen tegen te houden waren schrikwekkend, ook de in- en uitgangen van de tunnels waren voor de meeste Amerikanen (door hun brede schouders) niet toegangelijk.
Ook al heb ik geen claustrofobie, ik voelde mij niet prettig om na een kleine demonstratie ook via een smalle ingang zo'n tunnel in te gaan en de deksel die voor de bovenkant gelijk camoufleerde, boven mij te plaatsen.
Later in de rondleiding zijn we via een andere ingang naar binnen gegaan en hebben we de langste tour gelopen door de gangen, nou ja lopen voor de gids en Frida was het door hun hurken lopen en voor mij met mijn 1,80 in het begin door mijn hurken en later kruipen.
Er was geen doorkomen aan voor iemand met een normale lengte, de gids vond het fantastisch dat wij wel tot het einde zijn gekropen ( om de zoveel meter was er een uitgang).
Ik denk dat de temperatuur in de eerste laag van de tunnel die op ong 3 meter diep lag wel rond de 40 graden was. Jullie kunnen je dus misschien wel voorstellen hoe bezweet wij boven kwamen. Die tunnels bestonden uit wel 4 lagen, hoe dieper je kwam hoe hoger je functie was.
Na afloop hebben we 2 dagen last gehad van onze bovenbenen en dat terwijl wij misschien maar 100 meter hebben gelopen en de tunnels over een gebied van zo'n 250km lang zijn.
Dinsdag (23 nov) zijn we ( om in de oorlogs sfeer te blijven) naar het war museum van Ho Chi Minh City gegaan.
Het museum verteld naar aanleiding van foto's de waarheid over de Amerikaanse oorlog (wij noemen het Vietnam oorlog).
Wat we daar gezien hebben is werkelijkwaar indrukwekkend ( we zullen de details besparen).
Momenteel is er een expositie die verteld over wat voor invloed de chemicalien hebben gehad die de Amerikanen over de rijstvelden en dorpen hebben gespoten ( miskramen en geboorte van misvormde kinderen).
Wij dachten dat we al veel gezien hadden in ons leven maar hier werden wij zelfs stil van.......

Woensdag (24 nov) vroeg opgestaan omdat we op tour gingen richting naar de Mekong Delta (rivier), het ligt in het zuiden van Vietnam en gaat door tot in Cambodja.
Dit gebied is erg belangrijk in Vietnam omdat bijna alle vis hier wordt gevangen.
Na en heerlijke lunch met een o.a gefrituurde hele elefant fish, kwamen we aan in Vinh Long waar we een fruitteler gingen bezoeken. Leuk om die tropische vruchten met hun rare kleuren,vormen en namen in de bomen te zien hangen.
Op het eind mochten we het fruit proeven. Ook kregen we een lokaal zeer sterk drankje ( iets van drakenvruchten wijn) met iets van 40 procent alcohol!!! De lokale bevolking begon als klap op de vuurpijl ook nog te zingen voor ons en op traditionele muziekinstrumenten te spelen. Dit resulteerde dat Frida spontaan de slappe lach kreeg ( bij vele wel bekend bij jullie) en ik steeds ik meer drakenwijn begon te drinken in de hoop dat alles dan zo snel mogelijk voorbij zou zijn, uiteindelijk heeft onze gids het goed gemaakt met een aardige tip voor de bevolking. (die slappe lach kwam doordat die instrumenten geluiden maakten die je alleen bij ons in flauwe tekenfilms hoord!!)
De volgende morgen alweer vroeg op om met de boot richting floating market ( drijvende markt) te gaan, s'middags aangekomen in Chaodoc zijn we met een klein bootje naar een drijvend dorp gegaan en nog een klein stadje waar we een moskee hebben bezocht.
Op het eind van de dag nog een rondtour door de stad Chaodoc met een fietstaxi gedaan.

Vrijdag 26 nov zijn we om 06:00uur opgestaan om vervolgens met een fietstaxi (met volle bagage, arme kerel) richting de kade te gaan waar de speedboat al klaar lag om ons naar Cambodja te varen.
Na bijna twee uur varen kwamen we aan bij de grens en werden eerst de visum's van Vietnam gecontroleerd om vervolgens 1 kilometer verder te varen waar zowel de paspoorten als de visum's werden gecontroleerd, dit alles nam ruim 1,5 uur inbeslag.
Het was trouwens maar goed dat we pasfoto's mee hadden genomen voor de visum!

Het grappige was dat je het landschap onderweg zag veranderen, hoe meer we in Cambodja kwamen hoe meer en ook steeds grotere tempels verschenen.
Rond 13:30 zijn we aangekomen in Phnom Phen de hoofdstad van Cambodja, waar we een tuk tuk hebben gepakt en zo snel mogelijk richting hotel zijn gegaan, de hitte was enorm!!

Het hotel waar we zitten is van een Australier die in dienst is van de brandweer in Melbourne, hij zit in een project om de Cambodjaanse brandweerlieden te trainen en daarbij runt hij dit kleine gezelige hotel midden in de stad.
Ja, mensen het blijkt dus dat mijn droom echt bestaat........
Verder hebben we die dag verkoeling gezocht in het zwembad.

Zaterdag hebben we om 08:30 een tuc tuc gepakt en om richting S21 prison te gaan, de oude gevangenis van de rode Kmer.
Dit oude school gebouw werd tijdens het rechime van Pol Pot gebruikt als gevangenis. Ze martelde de mensen zoveel en zolang om te zorgen dat ze zouden verraden/praten....om vervolgens afgeslacht te worden op 1 van de killingfields.

Met koude rillingen en ongeloof hebben we alles gezien en gelezen, in sommige kamers ligt alles nog net zo zoals het toen was. Er hing in elke kamer een grote foto aan de muur van iemand die in een zeer onnatuurlijke houding op het bed ligt wat voor je staat.
De grote bruine vlekken op de vloer komen terug in de foto die in de kamer hangt ( je kan zelf raden wat het is ).
Ook de verschillende martel methode's zijn om bang van te worden dat iemand zoiets kan bedenken (het is te gruwelijk voor woorden).
Na de gevangenis zijn we door gegaan naar de killingsfields, tja als je in de gevangenis beelden ziet en vervolgens sta je op die plek waar alles heeft plaats gevonden kan je wel raden dat dit een hele grote indruk achter laat.

Het weer is hier zo heet dat je na 12:30 wel verkoeling moet zoeken anders trek je het niet meer, daarom zijn we ook rond 13:30 lekker bij het zwembad gaan liggen.
Vanmorgen om 06:00 vond de monnik die naast ons hotel een bruiloft regeld, het nodig om iedereen te vertellen dat de zon al scheen, hij bedankte de zon dan ook door een hele grote luidspreker.
Omdat uitslapen er dus weer niet in zat zijn we naar het paleis gelopen (kwamen er niet in Frida was te sexy gekleed haha) en later naar de markt.
Op de terug weg zagen we een kapper langs de kant van de weg zitten en aangezien mijn cavia al weer op lengte was, was het misschien wel de moeite waard om even te gaan zitten.
Na dat we de beste man hadden wakker gemaakt en ik kenbaar had gemaakt hoe ik het voor ogen had begon hij lekker te knippen en te scheren.
Na 10 min was mijn cavia weer op lengte en hadden we de beste man maar een dollar fooi gegeven omdat we hem wakker hadden gemaakt.....totalen kosten voor een knipbeurt in Cambodja 1 dollar en 1 dollar fooi ( in NL 24 euro).
Verder vandaag weer lekker afgekoeld in het zwembad.

Morgen vertrekken we per bus richting Siem Reap waar we ongeveer 6 uur later aan zullen komen,vanuit Siep Reap gaan we Ankor Wat bezoeken.
Zoals het er nu naar uit gaat zien blijven we tot 5 of 6 december in Cambodja om daarna terug te vliegen naar Saigon.

Tot het volgende verslag!!!!

groetjes ons

• 29 November 2010 - 21:22

Peter En Marja:

Hallo Tim en Frida
    Hier even een reactie uit een héééél koud en wit Holland. We hebben jullie reisverslag weer vol aandacht en bewondering gelezen. Wat zien jullie ontzettend veel en doen jullie een indrukken op zeg! Jullie zijn wel op vakantie hoor, de tijden die wij lezen dat jullie opstaan en alweer op reis gaan zijn nog vroeger als dat je aan het werk gaat. We hadden al een mail van Trudy doorgezonden gekregen, dus was dit verslag een verrassing. Genieten jullie nog maar van de warmte, want de overgang naar de winterse kou zal wel groot zijn.
    Vandaag was het één grote puinhoop op de weg, 960 km file. Verder aan het thuisfront alles goed. Dikke kus van ons.

• 30 November 2010 - 14:57

Rene:

he plim en flida

dat is weer een mooi verhaal hoor inderdaad nog even lekker genieten van de vakantie.
    Hier alles ok vandaag weer lekker in me zwembad gelegen en vanavond lekker de bbq aan de mussen vallen hier lettelijk(bevroren) uit de boom.
    BRRRRRRRRRRRRRRRRRRR echt koud hier, van de week word het -10 met een gevoelstemp van -18 dus misschien nog een paar weekjes bijboeken???
    groetjes Janneke en Rene

• 02 December 2010 - 11:51

Andries En Trudy,:

Hallo Tim en Frida.
    Jullie hebben ondertussen al verschillende mailtjes gehad over het weer hier.Nou het is echt zo.Je zou haast zeggen blijf daar maar.nee hoor ik tel de dagen af dat jullie weer hier zijn.Het gaat nu wel hard,nog precies 1 week.Geniet er nog even van want voor je het weet sta je ook hier te klappertanden.We horen nog wel van jullie hé.
    Groeten van ons

• 02 December 2010 - 14:38

Bep Van Heiningen:

Hallo Tim en Frida
    Wat hebben jullie een hele hoop gezien en meegemaakt ook veel heftige dingen gezien het is dan ook wel goed om later lekker weer te genieten van de zon en het zwembad.Ik heb zo hard voor jullie geduimd dat gelijk hier de elfstedenkoorts is uitgebroken dat was nou ook niet de bedoeling maar ik wens jullie nog lekkere zonnige dagen en een goede reis verder groetjes tante Beppie

• 02 December 2010 - 20:08

Chris En Miranda:

Dat was weer een heel vehaal, wel leuk om te lezen wat julie allemaal meemaken. Geniet nog maar van die hitte, wand hier is het ijskoud. Wij hebben geprobeert om een sneeuwpop te maken. Maar het lukte niet echt en werd een berg.
    Groetjes Chris en Miranda, een dikke knuffel van Anouk en Brenda.

• 05 December 2010 - 18:25

Peter En Marja:

Lieve Frida en Tim, vanmorgen gelezen dat jullie zo langzamerhand bezig zijn de terugreis te plannen. Nou we zullen blij zijn om jullie weer te zien. Wij hopen dat jullie toch ook wel weer blij zijn om richting thuis te gaan. Het huis is schoon ( gestofzuigd), de was is schoon en gestreken en de katjes verlangen naar jullie. Wij wensen jullie een hele goede terugreis en wij zeggen TOT DONDERDAG!!!!!!