Halong Bay en Sa Pa - Reisverslag uit Hội An (1), Vietnam van Tim en Frida - WaarBenJij.nu Halong Bay en Sa Pa - Reisverslag uit Hội An (1), Vietnam van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Sa Pa

Door: TimenFrida

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

15 November 2010 | Vietnam, Hội An (1)

Hallo allemaal,
Leuk om jullie reactie's te lezen en te weten wat jullie bezig houdt de komende weken ( wij denken sinterklaas).
Na dat we ons eerste verhaal geschreven hadden in Hanoi zijn we daarna nog Hanoi in gegaan om even lekker wat te eten en te drinken.
Toen we terug richting hotel liepen kwamen we een vrouwtje op straat tegen die hanenpoten zat te bbq.
Wat begon met een foto eindigde met een bord vol hanenpoten incl voet met nagel ( ook te gebruiken als tandenstoker), wij moeten zeggen het viel ons niet tegen misschien iets voor van de zomer bij ons thuis.....
De volgende morgen (maandag 7 nov )hebben we voor het eerst kennis gemaakt met de Vietnameese rijstijl.
In een busje vol met mensen die allemaal richting Halong Bay gingen, presteerde de chauffeur het om in 1 keer twee voetgangers, een brommer vol met kippen en een auto al toeterend met verkeer van de andere kant aankomend in te halen.
We weten nu dat het heel gewoon blijkt te zijn dat het tegemoet komende verkeer op zij moet/ gaat voor het inhalend voertuig ( behalve een brommer want die duw je gewoon de berm in, al een aantal klappers gezien).
Het is werkelijk bizar voor woorden wat je hier mee maakt in het verkeer.

Halong Bay
Aankomend in Halong Bay werden we met een klein bootje naar de grote boot gebracht ( Opera, helaas dus niet de zelfde R en J ).
We vaarden richting de Baai waar een " grote" grot was en waar zo'n kleine 200 foto klikkende toeristen stonden te popellen om de grot in te gaan.
Dit was even iets te toeristisch voor ons...maar het hoort er nu eenmaal bij.
s'Avonds voor anker gelegen in de baai met nog zo'n 40 andere boten, erg leuk maar we lagen wel erg dicht op elkaar.
De volgende morgen (dinsdag 8 nov)hadden we ons er al een beetje bij neergelegt dat het kayakken een toeristische flop zou worden.
Tot onze verbazing werden we apart met een bootje opgehaald en vaarden we richting fish village, een drijvend dorp in een heeeel ander gebied van Halong Bay.
In dit dorp wonen de vissers van Halong Bay allemaal in drijvende huisjes( incl school voor de kinderen).We zijn al kayakkend door dit dorp getrokken.
Heel indrukwekkend, daarna vaarde we weer een stukje verder om naar 'cavesfly' te kayakken. Dit waren grotten waar je onderdoor kon kayakken, heel gaaf, de vogels vlogen langs je heen, dan kwamen we uit op een meertje tussen de bergen. Het was bekend dat er apen in dit gebied zaten. Frida moest dus even stil zijn, want dan konden we ze misschien wel zien. Het duurde niet lang of we zagen dat de bomen bewogen en hoorde we de bladeren ritselen, er zat een hele groep!! Zelfs de gids was verbaast, zoveel! Wij keken naar hun en de apen keken op hun beurt weer naar ons!! Heeeel bijzonder!!
Weer terug op het kleine bootje hebben we nog even gezwommen in het zoute water, tussen allemaal kleine visjes!!
's Avonds op de grote boot was het een gezellige avond met een nieuwe groep mensen. De volgende morgen (woensdag 9 nov) nog even op het sundek gelegen en weer richting haven gevaren.

Terug naar Hanoi met de bus. We moesten nu verder beslissen waar we heen zullen gaan, dus dat eerst geregeld in het hotel. We hebben een vlucht naar Danang geboekt en een kamer in een hotel in Hoi An.

's Avonds om 19:15 uur stond er een taxi voor ons klaar om ons naar het station te brengen om de nachttrein naar Sa Pa te pakken. Wat weer een avontuur, we hadden een cabine voor 4 personen en zaten met een russisch stel samen. Het communiseren in engels ging wat moeizaam maar na wat bier erin gegoten te hebben ging het al beter! haha
Om 05:00uur (donderdag 10 nov) aagekomen op het station van Loa Cai. Daar zou iemand moeten staan met een papiertje met onze naam erop. Je raad het al, die stond er dus niet. Hmm...wat nu? Er stonden wel 40 van die kleine loempiavretertjes die allemaal taxi of bus reden. En als je daar als toerist net iets te lang op het station blijft hangen, dan ruiken ze geld!! 1 Voor 1 kwamen ze op ons af dat zij ons wel naar Sa Pa wilden brengen voor 'much cheaper price'. Maar dat hadden we immers al betaald, dus wij zuinige Hollanders gaan dat niet nog eens betalen! We hadden samen afgesproken die loempiavreters van ons af te slaan en geduld te hebben. Na een tijdje zag Frida de kans om bij een 'betrouwbaar' uitziend meisje haar telefoon te gebruiken om te bellen naar ons hotel in Hanoi die het allemaal geregeld had. Gelukkig wist diegene gelijk wat te doen en 2 tellen later kwam er een man naar ons toe die zei : "You come with me! You don't pay, i bring you to you're hotel!" Lekker dat zat goed!!

Sa Pa
We kwamen om 07:00uur aan in ons hotel in Sa Pa, die verontschuldigde zich meteen dat het een slechte start was. Oke, al vergeven! haha Maar goed we kregen een erg mooie kamer en we hadden een prachtig uitzicht over het dal!!
We zouden om 13:30 opgehaald worden door onze gids dus we konden eerst wel even een rondje in het dorp lopen. We kwamen het hotel uit en kleine vrouwtjes in mooie kledendracht kwamen op ons afgestormt. Ze kennen allemaal dezelfde zinnen. "Hello where you from?,How old are you, You're pretty woman, You're tall, strong men!! In het begin is het nog wel grappig maar ze blijven met z'n achten de hele tijd achter je aan lopen. Deze vrouwtjes verkochten waar wat ze zelf gemaakt hadden. We gingen met z'n allen de lokale markt op. Wat ze daar allemaal verkopen!! Rrr...echt alles! De groentes zagen er allemaal erg vers en goed uit. Toen kwamen we bij een vleeshal. Ik ga het niet in detail vertellen maar het ging van tok tok, waf waf, blup blup, knor knor tot boe boe! Heel gewoon allemaal!

Die middag werden we dus opgehaald door onze 17 jarige gids Chou! We gingen wandelen naar Cat Cat Village, een dorpje in het dal. Midden tussen de rijstvelden stonden kleine houten huisjes en de buffelo's, varkens en kippen liepen om je heen! Zo veel armoede maar ze weten niet beter.
Prachtige korte route gelopen, veel foto's gemaakt.
Terug naar het hotel waar een lekker dinee voor ons klaar stond.
De volgende dag (vrijdag 11 nov)werden we om 09:30 opgehaald door Chou om de route te lopen naar de lokale homestay. We troffen het echt met het weer, super mooi! De moeder van Chou liep ook met ons mee, dat was een oude uitziende vrouw maar die liep de route gewoon op haar slippertjes! Op de route zouden we 3 dorpjes aandoen. We vroegen Chou of het misschien mogelijk was dat we haar ouders hun huis konden zien. Dat was helemaal geen probleem. Onderaan de berg lag een zootje hout, dat moest mee naar boven, konden we gelijk wel even mee sjouwen! hahaha Heel apart om te zien hoe die mensen echt leven, houten huisjes, vuurtje op de grond overal beesten. En gewoon televisie aansluiting hebben en mobiele telefoonverbinding! Bizar! Omdat we hout hadden mee gedragen kregen we 'stikky rice' aangeboden van Chou's moeder. Dat was een soort broodje Bapao achtig iets, vuld erg goed! Pff..
Weer verder met de route en na 2 uurtjes lopen kwamen we aan bij de homestay, dat was een soort slaapschuur met allemaal matrasjes op de grond en muskietennetten er omheen. Onrustige nacht gehad, de honden blaften in de nacht bij elk geluidje, een oude vrouw snurkte en de haan vond het nodig om een wedstrijdje te houden met een andere haan. Dus dat ging over en weer! Grr..
Het ontbijt (zaterdag 12 nov) was pannenkoeken met banaan, dat ging er slikvingerend in moet ik zeggen! Om 09:30 begonnen we met de laatste etappe van onze route. Dat was een pittig eind omhoog terug naar de grote weg, daar stond een jeep klaar om ons terug naar Sa Pa te brengen.
Die avond de nachttrein terug naar Hanoi. Nu zaten we met een stel australiers in de cabine, erg gezellig! Om 04:30 uur (zondag 13 nov) weer aangekomen in ons hotel in Hanoi, daar lagen onze vliegtickets al klaar en was de taxi al geregeld. Top!

Om 10:55 uur vlogen we naar Danang, 2 uur later dan gepland maar dat is wel een heel verschil 2 uur of 2 dagen! haha
12:15 uur aangekomen op het vliegveld in Danang, daar een goede deal met een taxichauffeur gemaakt die ons naar ons hotel heeft gebracht in Hoi An. Het hotel dat we geboekt hadden zat helaas vol dus werden we naar Thanh Van II gebracht. (jullie wel bekend R en J!)
Erg mooie schone kamer gekregen alleen het weer zit een beetje tegen. Regen! Maar goed dat mag de pret niet drukken.

Tim heeft die middag 2 uur aan het verslag zitten tikken op deze site, 1 verkeerde klik en het hele verslag was verdwenen!! Echt bale voor hem!!

Maar goed even een biertje gedronken en gisteravond de straat opgegaan om een restaurantje te zoeken!
Hoi An ziet er erg gezellig uit maar dat gaan we de komende 4 dagen wel ontdekken.

Wat dan verder de plannen weer worden laten we jullie natuurlijk ook weer zo snel mogelijk weten!!

xjes Van ons

• 15 November 2010 - 02:15

Tim :

Slikvingerend?? west fries?hahaha ;-)

• 15 November 2010 - 07:50

Marc:

Slikvingerend? Zijn daar ook films van?

Maar even ter zake. Wat een onwijs leuk verhaal. Pakken jullie af en toe ook wel je rust?

Balen trouwens van twee uur typen en dan alles weg. Brrrrr.

Heel veel plezier nog de komende weken.

X Marc

• 15 November 2010 - 08:42

Cor En Tineke:

We lezen met veel plezier jullie verhalen. Jullie hebben al heel veel gedaan en hebben nog 24 dagen! Het is erg leuk om jullie route te volgen. We zijn benieuwd naar de foto's en verhalen als jullie weer terug zijn. We kijken al weer uit naar het volgende verslag. Dus Tim en Frida al jullie uurtjes die in het verslag zitten zijn niet voor niets!!!

Groetjes,
    Cor en Tineke

• 15 November 2010 - 09:03

Inge:

Heerlijk wakker worden zo, bak yoghurt voor me en lezen maar.

Ben er nog nooit geweest maar wordt helemaal door jullie verhaal meegenomen. Zie nu al uit naar de foto's en meer verhalen.

Heel veel lol voor de komende weken.

dikke knuffel

• 15 November 2010 - 13:38

Bep Van Heiningen:

hallo Tim en Frida
    wat een leuk reisverslag hebben jullie geschreven ik zag het zo voor me en wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.Alleen kan ik me voorstellen dat het verkeer wel heftig is en denk dat jullie wel een zucht van verlichting slagen als alles goed is gegaan als jullie uitstappen. nog veel vakantie plezier en een dikke kus tante Beppie.

• 16 November 2010 - 09:59

Ilonka:

Leuk om te lezen dat jullie je prima vermaken. Als ik het goed begrijp is iedereen dus uitgenodigd voor een bbq komende zomer? Lekker, maar mag ik bedanken voor de tandenstokers, die neem ik zelf wel mee,hihi.
    Geniet nog verder. Blijf jullie volgen.
    x-je

• 16 November 2010 - 11:15

Rene:

he loempiaatjes van me sapa zegt me helemaal niets maar de rest hahaha komt zo bekend voor. ligt jullie matras lekker in het hotel of is het een beetje hard hahaha.leuk om weer een verhaal van jullie te lezen we kijken elke dag of er weer een nieuw verhaal is tof hoor.het computerprobleem was ik vergeten te vertellen want ook dat heeft Janneke 3 keer vloekend meegemaakt hihi jammer van het weer maar na regen komt .......
    we blijven jullie volgen nog veel plezier.
    gr Janneke en Rene.

• 16 November 2010 - 19:34

Chris En Miranda:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken op jullie reis. Hier gaat het goed. Anouk is al een beetje zenuwachtig voor sinterklaas. Jullie krijgen de groetjes van Anouk en Brenda en we kijken uit naar jullie volgende reisverslag.

• 17 November 2010 - 09:51

Andries En Trudy:

Zo vakantiegangers daar moesten we weer even voor gaan zitten,wat 'n belevenissen.Kreeg Frida niet het idee om de bewuste PET op te zetten en het verkeer daar even te regelen.En dan nog het probleem van je mond houden om naar je evenbeeld te kijken spannend hoor.
    Gelukkig is Daan allang begraven die kunnen jullie z'n poten niet meer afnemen,en wij houden het maar bij de drumsticks als jullie komen bbq. Hier is het echt herfst hoor.Met St.Maarten windkracht 8a9 Brenda waaide bijna met lampion en al weg.
    Ook is de Sint gearriveerd met (volgens Brenda)Pieter Post geweldig hé'.De schoentjes zijn gezet en de lootjes getrokken.Jullie merken wel hier gaat alles gewoon door.Nog veel plezier de komende dagen en wij wachten weer op het volgende verslag.Groeten van Alles en iedereen uit de Wogmeer.

• 17 November 2010 - 19:34

Peter En Marja:

Lieve Frida en Tim,
    Wat een verslag zeg! Fijn dat we weer helemmal op de hoogte zijn van alles en wat een verborgen schrijftalent.
    Van sommige dingen die jullie doen ( en dan met name het eten) lopen de rillingen over de rug. Maar wat een gave belevenissen allemaal, dan is het alledaagse leven hier maar saai.
    Maar alles gaat hier goed op het thuisfront. De katjes doen het erg goed hoor! Pepper gaat helemaal zijn eigen gang, elke dag even lekker naar buiten, maar komt gelukkig nu elke avond naar binnen. Super Grover wordt een erg leuk beestje. Hij groeit enorm, en is al bijna net zo groot als Pepper. Het is een echte vrijdoos. Ze eten goed, dus is allemaal in orde. Vandaag jullie reis doorgenomen met een Vietnamese collega, en die werd helemaal enthousiast. Volgens hem maken jullie een geweldig mooie reis. Inmiddels heeft de winter ook zijn intrede gedaan hier en hebben we de eerste nachtvorst ook al gehad en kunnen we volgende week de eerste sneeuw verwachten. Dus jongens geniet van de zomerse temperaturen en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Heel veel liefs en reisplezier.
    Dikke xxxxxx en doe voorzichtig.