Kandy-Ella-Arugam Bay- Mirissa - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Tim en Frida - WaarBenJij.nu Kandy-Ella-Arugam Bay- Mirissa - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

Kandy-Ella-Arugam Bay- Mirissa

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

08 Oktober 2017 | Sri Lanka, Sri Lanka

Liggend op ons strandbedje in Mirissa, hebben we eindelijk weer eens tijd voor een verslag.

Omdat er via internet vele verhalen gaan over de treinkaartjes van Kandy naar Ella, maakte we ons toch wel een beetje zorgen of we op onze “geplande” dag weg konden.
Tot 8 oktober zouden er geen plaatsen meer zijn, treinstaking opkomst, maar ook verhalen van mensen dat ze de volgende dag maar terug moesten komen en een uur van te voren moesten proberen en mensen zijn vanaf een ander plaatsje opgestapt om zo toch het laatste deel van de treinreis te kunnen zien.
Gelukkig hadden wij speling in ons reisschema ingepland zodat we iets flexibeler waren qua treinreis.

De busreis naar Kandy verliep ook weer voorspoedig op een klein incidentje na.
Er was een stop van ongeveer 10 minuten en Tim ging er even uit om te luchten, wat Tim niet zag was dat er vlak voor de bus waar Frida in zat, een andere bus kwam te staan.
Toen deze bus vertrok nam hij een sprint en jumpte in de bus.
Al snel kwam hij er achter dat het de verkeerde bus was en sprong er maar weer gauw uit om daarna maar weer braaf naast Frida te zitten…die met grote ogen vroeg “ wat deed jij nou??”

In Kandy aangekomen als eerste naar het treinstation gegaan om kaartjes te regelen voor twee dagen daarna. Dat zou ons toch ff iets meer rust en zekerheid geven.
Helaas, de kaartjes waren niet meer beschikbaar en we moesten maandagmorgen om 08:00 uur, een uur voor vertrek maar terugkomen…dat was balen!!

In het drukke en chaotische Kandy valt er eigenlijk weinig te beleven, alles hier draait om de treinkaartjes, de theefabrieken, the spice garden en de tempel met de tand van Boeddha.

Ook werden we voor het eerst geconfronteerd met de “ Engelse “ invloed en het moslim geloof op dit eiland.
Als een restaurant/ bar al een vergunning heeft om alcohol te verkopen dan mag dat pas vanaf 17:00 uur tot 23:00 uur s’avonds.
De vele “ kleine “ restaurantjes en guesthouses verkopen daardoor dan ook geen alcohol.
De enige manier om een biertje te kunnen drinken is om naar een “ groot “ hotel of naar een Wine store te gaan waar ze bier en wijn verkopen en het vaak druk is met toeristen.
Vaak is er maar 1 locatie in een stad of dorp.

We liepen op straat toen er een tuktuk voorbij kwam en er een grote schreeuw en brul volgde, de tuktuk ging vervolgens in volle vaart achteruit en daar zat het Nederlandse stel van de safari in! Ze zaten in hetzelfde hotel als ons en ook zij hadden problemen met de treinkaartjes, hoe toevallig!
Ons voordeel was dat zij de volgende dag al met de trein zouden vertrekken en ons op de hoogte zouden houden hoe makkelijk of moeilijk het zou gaan.

Zondag 1 oktober zijn we na een avondje doorzakken met een stel meiden die we ontmoet hadden in Nilaveli, met een tuktuk naar een theefabriek gegaan. Deze fabriek uit 1903 is nog steeds vol in bedrijf. Het was leuk om te zien hoe het proces van de theeplantage tot aan de verwerking met verschillende smaken er aan toe gaat.
Daarna hebben we ons ook laten verleiden om naar de spice garden te gaan, waar we vol gesmeerd en met allerlei middeltjes tegen de meest rare kwaaltjes ( wisten niet eens dat we er last van hadden ) terugkeerde. De massage was overigens SUPER in de spice garden.

Na vele verhalen van andere toeristen aangehoord te hebben, hoe moeilijk het was en dat we het in Nederland al hadden moeten regelen was voor ons het moment aangebroken….
Maandagmorgen hadden we om 07:00 uur afgesproken om met een tuktuk richting station te gaan….beter te vroeg dan te laat dachten we nog.
Daar aangekomen stond er een kleine rij mensen, dat gaf al hoop.
Na 20 minuten wachten hadden ook wij gewoon twee treinkaartjes in handen…wel zonder zitplek maar dat mocht de pret niet drukken….alle paniek en verhalen voor niets!!
Het was precies zo gegaan zoals het Nederlandse stel al app-te en kon ons avontuur van Kandy naar Ella beginnen.

Het was weer een feest om te zien, hoe de meeste toeristen zo snel mogelijk “ hun “ zitplek aan het veroveren waren.
Omdat wij geen zitplek hadden en zoals gewoonlijk op een “no spang” manier instapte hadden we precies datgene wat we heel graag wilde hebben….staan/ hangen / zitten, bij een openstaande deur.

De treinreis zelf is moeilijk te omschrijven maar zittend of hangend uit een open deur van een rijdende trein die midden door de groene theeplantages gaat, door heuvels en dalen met het meest fantastische uitzicht, je benen intrekken als je door een tunnel gaat, de huisjes langs het spoor, de kleine stationnetjes en de verkopers onderweg….IS IETS OM NOOIT MEER TE VERGETEN!!!

Na een reis van zo’n 6 uur kwamen we moe van alle indrukken maar voldaan aan in Ella.
Gelukkig dat ons guesthouse dicht bij het station stond zodat we al gauw weer gezetteld waren en weer op verkenning konden in Ella.

De volgende dag arriveerde ook de 4 meiden uit Holland in hetzelfde guesthouse en de gezelligheid was al weer van verre te horen.
Ella zelf is een klein dorpje met een leuke mainstreet waar iedereen elkaar tegenkomt, je kan er heerlijk “ chillen” na de treinreis.

Woensdag 4 oktober moesten we, na een dag rustig aan gedaan te hebben, toch maar weer wat actie ondernemen.
Dus vertrokken we ‘s morgens vroeg, om via het spoor richting de Nine Arch Bridge te lopen….inderdaad je loopt over de inwerking zijnde spoorlijn.

Na ongeveer een uurtje gelopen te hebben over de spoorbielzen kwamen we na een spoortunnel uit bij de Bridge.
Deze bridge bestaat uit 9 negen bogen, die hoog boven een dal uitsteken ook dit leverde weer de nodige mooie plaatjes op.
Je hoort de trein al van verre aankomen zodat je op tijd aan de kant kan zijn als hij langs dendert.

Na dit tripje zijn we meteen doorgelopen richting “ Little Adems Peak “ een hoge berg top met ook hier een schitterend vieuw.
Na deze wandeling zijn we al “smerig en stinkend” bij de Chill geëindigd.

Je zult het niet verwachten maar Facebook is een belangrijk forum hier in Sri Lanka.
Zo zijn er allerlei forums actief op FB waar mensen “ do en dont’s” geven maar ook vragen om bijvoorbeeld een taxi te delen.

Via zo’n forum hebben een taxi busje gedeeld van Ella richting Arugam Bay met een Duits stel.
Dit was ook meteen de kennismaking met de meest “ zelfmoord zuchtende “ taxi chauffeur ever!!!
Kort gezegd dacht deze chauffeur dat hij in Mario Kart zat en ondanks dat Tim zijn huid heeft vol gescholden trok hij er vrij weinig van aan…..we waren blij dat we vier uur later ons ontbijt nog binnen hadden.

In het kleine Arugam Bay draait alles om het surfen en dat wilde we ook!!
In Arugam Bay staat ook één van de beste curry restaurant van Sri lanka, the Tandoori hut!!
Het was één grote smaakexplosie in onze mond…heerlijk!!!

De volgende morgen was het dan ook vroeg op, om rond 08:30 uur met de tuk-tuk met twee surfbordjes erop richting Panama Beach te gaan.
Daar hebben we onder begeleiding van Jacko, super kunnen genieten van de golven en ons surfbordje.

Omdat er verder weinig te doen is in Arugam Bay hadden we besloten om ipv drie maar twee nachten te blijven en dan weer door te gaan, zodat we iets meer tijd in lopen op ons schema.
Ook in Arugam Bay is de wet van de alcohol een “ dingetje” zodat als je uit eten gaat je eerst langs de “ wine store” moet gaan om je eigen biertje te kopen en die dan in het restaurant te nuttigen.

We reizen precies goed met het seizoen mee, in Arugam Bay is het seizoen nu ten einde en strandbars en de meeste guesthouses gaan dan ook dicht. Het personeel vertrekt dan ook richting het zuiden waar het strandseizoen nu gaat beginnen.

Om van Arugam Bay naar Mirissa te gaan, zouden we met drie verschillende bussen moeten reizen en niemand kon zeggen hoelang de trip zou gaan duren.
Daarom zijn we zaterdag maar met een taxi richting Mirissa gegaan, uiteindelijk waren we met een rechtstreekse taxi zes uur onderweg!!

We hebben in Mirissa een heerlijk strandhotel met inderdaad de vier meiden van eerder…( het kippenhok is weer compleet…lekker voor je Tim!! ;-) ).

Het is en blijft een super land en een land van uiterste….
Zo waren we eerst op safari en waren we “ blij “ met een olifant, nu kom je wilde olifanten tegen als je op weg bent in je tuk tuk om te gaan surfen of reist van stad naar stad.
Ook de veelzijdigheid is fantastisch…van hagel witte stranden naar prachtig uitzicht over de theeplantages om over de heerlijke eten maar te zwijgen!!!

Frida is vandaag bezig geweest om de laatste tien dagen in te vullen….we wachten dus maar af waar we morgen weer eindigen……..en voor nu weer STRAND!!!!

• 08 Oktober 2017 - 19:36

Andries En Trudy:

Wat weer 'n verhaal we geloven zeker dat jullie tijd te kort hebben om alles in je op te nemen, want niet 1 dag is het zelfde. En wat is dat land groot als je bedenkt dat je 6 uur in 'n taxi zit om ergens te komen. Hier ben je dan aan alle kanten het land al uit. Zo te zien aan de foto's die we kregen vermaken jullie je best.
    Veel plezier nog groeten van ons Andries en Trudy.

• 09 Oktober 2017 - 14:38

Peter En Marja:

Lieve Frida en Tim,

Maandagmiddag, met een lekker bakkie koffie het verslag voor de tweede keer nog even rustig doorgelezen. Wat een belevenissen weer. Volgens mij hebben jullie al aardig de instelling van de Sri-Lankanezen (noem je de inwoners eigenlijk zo). Ik zou meteen in paniek zijn als je ziet dat Tim in de verkeerde bus instapt en deze rijdt weg. We genieten er weer volop van hoe jullie alles beschrijven. Jullie hebben alweer heel wat meegemaakt en vooral gezien. Wij hebben vrijdag heerlijk bij Trudy en Andries gegeten. Was erg gezellig. Gisteren was het eindelijk weer eens een beetje droog en hebben we heerlijk gewandeld in het Robbenoordbos.
    Prachtige paddestoelen gezien in alle kleuren. Dus zoals jullie lezen hier alles goed verder en wij wensen jullie nog heel veel plezier. We kijken uit naar het volgende verslag. Dikke kus van ons