De week van de auto!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Frida - WaarBenJij.nu De week van de auto!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

De week van de auto!!

Door: TimenFrida

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

10 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Ken je die twee Nederlanders die een auto huren in Suriname.......

Zo...daar zijn we weer, vanuit een snikheet Suriname.
Donderdag 3 november krijgen wij zoals verwacht onze huurauto, niet zoals was besteld een kleine 4 wheel-drive, nee wij waren de gelukkige die een upgrade kregen met als resultaat een ware "pooiersbak" een Nissan Murano.
Tevens krijgen we een waslijst aan dingen die we absoluut NIET mogen doen met deze auto en waar een boete voorstaat vanuit de verhuur- maatschappij.
Het komt er kort op neer dat we ALLEEN op een geasfalteerde weg mogen rijden en ook daar had de maatschappij regels voor. Op de vraag of "ze een klein Surinamertje met een bezem vooruit konden stuuren om de weg schoon te vegen?" krijgen wij helaas geen lach nog antwoord.
Wel zagen we meteen wat problemen in onze plannen omdat 3/4 van de wegen hier niet geasfalteerd is en in sommige gevallen uit het rode Bauxiet bestaat waar vanuit de verhuur-maatschappij bijna de "doodstraf" op staat.
Oké, eerlijk is eerlijk het is wel een vreselijke mooie auto.

Dezelfde ochtend zijn we rond 10:30 uur richting Nieuw Nickerie gereden.
De weg leidde ons door verschillende landschappen van Jungle ( aapjes over de weg ), oude houten bruggen, moerasland tot de vlakke akkers ( net als in Ned.) waar ze rijst verbouwen.
Ook zag je per regio de verschillende soorten mensen die Suriname rijk is
( Creolen, Chinezen, Saramacanen, Javanan en Hindoestanen).
Omstreeks 16:30 uur kwamen we aan in Nieuw Nickerie via de Tom Tom (werkt top Rene!!) hadden we al snel een Guesthouse gevonden.
Helaas zat deze vol, maar ze had een alternatief Marina Plaza.
Dit hotel was naar ons idee begin jaren '80 al failliet gegaan en was nu een soort witwas praktijk geworden.
Gezien onze vermoeidheid en toch blij dat we een bed hadden stemde we er mee in ( oja ontbijt moesten we zelf even regelen ).
Het beeld wat we verder krijgen van Nieuw Nickerie was niet veel beter dan dat van het hotel.
Gelukkig belandde we op het terras bij het Residence Inn en daar kwamen we in gesprek met een vriendelijke dame uit Nederland die voor een stichting werkte. Zij benadrukte ons om even op adem te komen en morgen in alle rust met de boot naar Bigi Pan te gaan. Ze verzekerde ons dat als we dat gezien hadden ons beeld en gevoel totaal bijgedraaid was over Nieuw Nickerie.
Oja, en we moesten bij Concorde de plaatselijke Javaan gaan eten.
Alleen al deze tip was voldoende om een ander beeld van Nickerie te krijgen.
Allemachtig, wat was dat lekker eten, Frida had de Saotosoep en ik had de beste Nasi Rames ooit.

De volgende morgen zijn we 08:00 uur met een korjaal de Bigi Pan tour gaan doen.
Onze tocht begon op de rivier via een botenhelling trokken we de korjaal richting het moerrasgebied.
We hadden weer geluk, een privé korjaal.
Via een "slootje" gingen we steeds verder het gebied in en werden de vogels steeds groter en mooier ( ook hebben we de rode Ibis gezien voor de vogelkenners onder jullie ;-) ).
We stopten op een gegeven moment bij de Atlantische Oceaan ( waar wij dachten evt. te kunnen gaan zwemmen ), we stapte de dijk over en het enige wat er was, was een gigantische modderpoel van wel 500 meter en daarachter zag je pas de bruine zee.
Dit is dus ook de rede dat Suriname niet echt een strand heeft.
Daarna zijn we verder via het moeras richting het grote meer "Bigi Pan" gevaren.
Daar heerlijk gegeten in een huisje op het water om vervolgens iets verder het meer op te varen en overboord te springen om te zwemmen.
Nou ja, te zwemmen bij de eerste sprong zakte ik al tot mijn knieën in de modder.
Het hele gebied is maar rond de 1,5 meter diep, dus wat volgde was een heerlijke modder behandeling op ons lichaam en gezicht :-).
s'Avonds zijn we nog richting de Zeedijk gereden voor een romantische zonsondergang met uitzicht op Brits Guyana, helaas was de bewolking sterker dan de zon.

Zaterdagmorgen zijn we nog even naar de plaatselijke markt gegaan om vervolgens via Groningen weer terug naar Paramaribo te rijden.
Onderweg hebben we Guesthouse "twenty four " geregeld om te kunnen overnachten.

In Groningen is zelf heel weinig te beleven, wel heeft het een rijke Nederlandse geschiedenis waar TV-oost momenteel een docu. over maakt.
Rond 16:00 uur weer terug in Paramaribo, waar we in het kleurrijke Guesthouse "Twenty Four" zitten ( dat dit geen doorsnee guesthouse is was al snel duidelijk).
Dit is zo'n geusthouse waar eigenlijk iedereen naar op zoek is kleurig, vriendelijk en
Ook de gasten zijn lekker verschillend waardoor je soms mooie verhalen krijgt.
Zo is er ook "ome Jan" een oud gepensioneerde militair die in de jaren '60 in Suriname was gelegerd en zodoende nu elk jaar voor een paar maanden terug gaat en verblijft in dit geusthouse ( hoordt bij de inboedel) top vent!!!.

Het weer is tussen 11:00 en 16:00 gewoon HEET, daarom zijn we zondag heerlijk met de auto naar "White Beach" gegaan. Dit strandje ligt aan de bruine Suriname rivier.
Het zwemgebied is afgezet met netten zodat de Piranha's niet in de beentjes kunnen bijten.
We hebben er heerlijk verkoeling gevonden in de blaf hete hitte.
s'Avonds was er een groot festival op het onafhankelijkheidsplein met diverse bandjes en DJ's.
Wat we deze avond allemaal hebben gezien zal zeker voor mij ( Tim ) de kijk op billen de rest van mijn leven veranderen.
Ik wist niet dat je zoveel verschillende bewegingen te gelijk in het ritme van de muziek in één dans met je billen kon ontwikkelen...GENIAAL!!! hahaha.

Maandag hadden we het plan gemaakt om naar Haarlem te rijden, toch leuk een fotootje met Haarlem erop, We zijn via Lelydorp gereden om vervolgens bij een zandpad uit te komen. We hebben voor de zekerheid maar even aan een klein "bosnegertje" gevraagd of we zo goed reden....."ja man!" was zijn antwoord!! haha Maar goed dan rijdt je dus in zo'n vette pooierbak in het zand, geen idee waar je uit komt, de Tom Tom gaf aan dat het een doodlopende weg was......dus je begrijpt het al, we zijn voor de zekerheid maar omgekeerd!!! hahaha bange poeperts!!
Om die avond Surinaams af te sluiten zijn we naar Rootram gereden, dé rotishop onder de McDonalds en Burger Kings!!! Mmmmm en lékkerrrr!!!

Dinsdag om 09:00 uur even ontbijten met ome Jan, heerlijke tonijnsalade en natuurlijk gebakken eieren! Daarna uitgecheckt bij guesthouse 24 om te vertrekken naar Brownsberg. Een lange weg, geasfalteerd en zo nu en dan een enorme vrachtwagen voor je vol met Bauxiet, dat brengen ze dan naar de Bauxietfabriek om daar aluminium uit te halen. En toen zei de Tom Tom dat we een weg rechtdoor moesten nemen van 13,4 km......maar dat was een Bauxietweg....uhmm kan dit wel??? De mensen in het guesthouse zeiden dat we in Brownsberg konden komen. Uiteindelijk zijn we de uitdaging aangegaan en hoe verder we de bauxietweg op reden des te slechter werd hij, uiteindelijk waren we letterlijk aan het 4 –wheeldriven over heuvels, gaten en modderpoeltjes midden in de jungle.
De rode stofdeeltjes vlogen om ons heen.
Na ruim drie kwartier rijden en blauwe billen van het samenknijpen gaf Tom Tom aan dat het nog 9 km zou zijn voordat we bij Brownsberg aan zouden komen.
Onze auto was compleet veranderd in een Bauxietwagen en ook het weer voorspelde niet veels goed.
Gelukkig was één blik naar elkaar voldoende om te begrijpen dat we zo snel mogelijk weg uit dit gebied moesten voordat de regen los zou barsten.

Op de terugweg hebben we nog geprobeert om bij Stone-island een slaapplaats te regelen maar de beheerder had er duidelijk geen zin in om ook maar iets van gast- vrijheid te tonen.
Toen hebben we maar besloten om terug naar Paramaribo te rijden en te gokken dat er in 24 nog een kamer over was voor ons.

Vlak voor Paramaribo even gestopt bij een Carwash en een klein uurtje onze auto staan boenen ( als hij straks maar niet bij het inleveren onder de auto gaat kijken hihihi).
Gelukkig had 24 onze kamer nog niet verhuurd zodat we heerlijk konden genieten van alle verbaasde reactie’s dat we er weer waren.
Later hoorde we dat we helemaal niet zelf op dat pad konden rijden en dat we bij het benzinestation een jeep moesten bellen die ons dan kwam ophalen……:-)

Vandaag hebben we alles even op een rijtje gezet en zijn we wat gaan rond bellen wat nog de mogelijkheden waren voor ons.

We kwamen uit op het volgende: morgen rijden we naar Atjoni dat ligt helemaal ondr het brokopondomeer daar parkeren we de auto en gaan we per korjaal naar Knini Paati.
Daar gaan we 4 dagen in een klein jungle lodges zitten waar we o.a kunnen gaan vissen op Piranha’s, kaymannentocht en diverse watervallen bezoeken of gewoon in een hangmat liggen.
Als alles meezit, kunnen we misschien begin volgende week ook nog Brownsberg beklimmen.

We zijn er wel achter dat Suriname nog lang niet gericht is op zelfstandige reizigers zoals wij dat gewendt zijn.
Alles moet je hier via een organisatie boeken met de meest dure prijzen, dat maakt het erg jammer en moeten we echt afwegingen maken in onze keuze’s.

Zoals jullie het lezen we vervelen ons nog lang niet……..

Groetjes xxx,
Ons

• 10 November 2011 - 05:20

Janneke En René :

Haha wat een verhaal weer leuk om te lezen.jullie hebben in die korte tijd al weer heel wat meegemaakt.ook lekker dat de garmin zo lekker meewerkt!
    We wensen jullie nog heel veel plezier en wachten nu al weer op het volgend verhaal van Floyd en tante Es.
    Waar blijven de foto's ??????
    Gr. Ome uhhh tante Jan en René xxx

• 10 November 2011 - 09:04

Marc:

Hey toppers, wat een goed verhaal weer. Lekker vissen op piranha's, mmmmm. Of krokodillen vangen, veel suc6 ermee en geniet ervan! Soko! Soko!

• 10 November 2011 - 15:58

Nico En Sylvia:

Hoi avonturiers,
    Wat een verhalen, leuk om te lezen.
    Hou je wel je zwembroek aan, kijk uit voor de piranha's.

doei nico en sylvia

• 11 November 2011 - 13:58

Eddy Kappert:

Hallo Tim en Frida.

Ik zie dat jullie het heel mooi en gezellig hebben. Vandaag zijn jouw ouders hier in Oosterhout en zodoende bekeken wij de site.
    Nog heel veel plezier en een goede vakantie.
    Groetjes uit Oosterhout. Eddy en Jeannette en Peter en Marja.

• 13 November 2011 - 16:54

HEEyymaan:

Het is weer zondag en tijd voor fundue met kids en uiteraard moeders.
    We hebben jullie verslagen gelezen en wensen jullie nog heel veel reisplezier.

De groetjes van ons
    Joke
    Marcel
    Sandy
    Bas
    Manouk
    Gabber
    Door
    en blub 1 t/m 124 (ja wat fokken die guppen toch aan)

Hee have fun daar en geniet ervan
    Yooooman

• 13 November 2011 - 20:24

Peter En Marja:

Hallo globetrotters, weer genoten van jullie verhalen, al proeven we toch een beetje dat het niet allemaal is en gaat zo als jullie graag zouden willen.
    We hopen dat de kleine teleurstellingen weer goed gemaakt worden door mooie nieuwe ervaringen. Fijn om te lezen dat alles goed gaat. Hier ook alles goed. Vrijdag naar Oosterhout geweest naar Eddy en Jeannette, gisteren naar Tineke en Cor geweest en vandaag naar Spierdijk geweest. Was erg gezellig. Chris en Miranda waren er ook met de meiden, heel leuk. Van Andries een hele zak krokussen gekregen voor in de tuin en lekkere verse eieren meegenomen. Thuis gaat het ook allemaal prima, en de mannen (Pepper en Grover) maar even lekker verwend met een visje. Ze doen het erg goed. Kijken vol verlangen weer uit naar het volgende verslag en een dikke kus van ons.

• 14 November 2011 - 17:48

Andries En Trudy:

Hoy Tim en Frida hoe is het daar?
    Wat weer 'n verhaal zeg,zo zie je maar dat je in de vakantie heel andere dingen gaat doen als nomaal.B.v.autowassen!!!!!!!!!
    Ik hoop dat het allemaal goed komt en al dat werk niet voor niets is geweest.Hier volgd het een het ander heel snel op .Zondag kwamen Anouk en Brenda nog langs voor het St.Maartensnoep met de zwartepieten petten op.Sint was ook al weer gearriveerd,Dus reuring genoeg.Nou nemen jullie het er nog maar van het is zo weer voorbij.
    Groeten van ons Andries en Trudy

• 15 November 2011 - 17:11

Tim En Frida:

Hallo Eddy, wat leuk dat jullie ons ook volgen. @ Rene foto's komen er aan het internet in dit guesthouse is wat trager daardoor gaat het erg langzaam, ook het skype werkt hier niet optimaal ivm de snelheid. Morgen gaan we terug naar Amice daar werkt het internet beter en kunnen we weer is skype.