Paramaribo!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Frida - WaarBenJij.nu Paramaribo!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tim en Frida - WaarBenJij.nu

Paramaribo!!!

Door: TimenFrida

Blijf op de hoogte en volg Tim en Frida

02 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Zo...hier is ons eerste verslag vanuit het land met als motto "waar maak je je druk om".

Zoals de meeste van jullie wel weten zijn we op zaterdag 29 okt om 13:45 de lucht ingegaan.
Vergeleken met voorgaande jaren was het een korte vlucht ( 9 uur in totaal), met veel culinaire "hoogstandjes" ( toch knap van de KLM om eten zo te verkl.te).

Om 18:10 uur Surinaamse tijd konden we voet zetten op Surinaamse bodem, we liepen meteen in een muur van warmte.
Alles ging lekker snel en we konden dan ook vrij snel onze taxichauffeur opzoeken.
Bij de uitgang stond onze "vriend" al klaar met een bordje "Tim en Vreda Broefhart" we schoten allebei in de lach en na enige uitleg maakte we ook kennis met de Surinaamse vrolijkheid van onze chauffeur.

We hadden in Nederland al voor 4 dagen een geusthouse geboekt, dit blijkt een schot in de roos te zijn.
Geusthouse Amice ligt net buiten het centrum naast de militaire basis van Paramaribo.
Het is een klein, schoon en zeer vriendelijk geusthouse met een leuke tuin met zwembad.
Omdat het ons goed bevalt en mensen terug komen met verhalen over andere geusthouse's, hebben we voor de rest van onze vakantie de dagen dat we in Paramaribo zijn alles vast laten leggen bij Amice.

Zaterdagavond hebben we heerlijk op de vranda ons eerste Parbo biertje geproefd en de warmte langzaamaan op ons in laten werken.
Dat het hier goed kan regenen bleek zaterdagnacht meteen, een muur van water kwam in één keer uit de hemel vallen.

Zondagmorgen hebben we meteen fietsen geregeld zodat we rustig aan het centrum konden gaan verkennen.
Het weer was gelukkig opgeklaart, licht bewolkt met hier en daar de zon wel blijft het wennen aan de warmte.
Het fietsen hier is even een verhaal apart, ze rijden hier links van de weg dat houdt dus in dat wij aan de linkerkant op de linkerstrook moeten gaan fietsen.
Gelukkig had Frida het na 5 keer toeteren door dat ze niet helemaal op de goede weg helft zat nl, op de linkerkant alleen dan op de rechterstrook( hier dus de inhaalstrook ) hahaha.

Paramaribo is absoluut geen mooie stad, onze eerste indruk is een armoedige vervallen stad, toch zijn ze bezig de oude koloniale huizen op te knappen maar dat zal nog wel jaren gaan duren.
Ook is er een overschot van (nieuwe) Chineese supermarkten/ restaurants, Turkse casino's en de goudkoorts trekt de Brazilianen over de grens.

We hebben oa. fort Zeelandia bezocht waar de december moorden hebben plaats gevonden.

Later die middag hebben we heerlijk bij het zwembad gelegen en verder nog wat geregeld voor de laatste dagen van de vakantie ( resort "de plantage" geboekt).

s'Avonds hebben wij kennisgemaakt met het Surinaamse Jazzfestival, we wisten niet dat jazz zo kon swingen.
Dit was meteen het geschikte moment om de Surinaamse Borgoe rum te proberen.
Eerst denk mja gewoon een rummetje maar naar 10 min. ga je het al voelen, een hete gloed over je heen en voel je je ook lekker warm van binnen.
Oké en dit was een glaasje mét ijs, toen zei de serveerster dat je het eigenlijk zónder ijs moet drinken.
Nou daar ging Tim, haha de eerste slok kwam er al half proestend en hoestend uit, toen heeft hij mij maar het advies gegeven om er maar van te nippen!!! hihihi.
Op de terugweg was naar ons gevoel verlichting niet nodig, we voelde ons net twee gloeilampjes op een fiets.

Maandag was het een mooie dag om een stukje te gaan fietsen.
We hadden een boekje gekregen met daarin verschillende fietsroute's, al gauw was het plan gemaakt om richting Alkmaar te gaan, de geboortestad van Frida.
Deze route was in totaal 40 km en je moest twee keer met een bootje de rivier over...klonk goed dachten we.
Toen we vertrokken rond 09:00 was de temperatuur nog aangenaam.
Bij Leonsberg zijn we met een bootje de rivier overgestoken richting Voorburg.
De route leidde ons door dorpjes
(mooie huisjes) en iedereen zei ons gedag of zwaaide wel naar ons.

In de buurt van Nieuw- Amsterdam kwamen we langs de plaatselijke Brandweerkazerne.
"Goh alle auto's staan buiten", zei Tim nog.
Hij kon het niet laten om toch even binnen te kijken, ondanks dat er niemand te zien was.
Binnen hing het werkrooster en de dagindeling, interresant om te lezen.
Frida voelde dat de vloer bewoog of wegzakte....ze keek naar beneden en zei heel tactisch, "euhm...Tim we moesten maar weer eens gaan!" "Waarom?" "Nou kijk maar eens naar beneden en onder je slipper!" haha.
De mannen hadden net een nieuw vloertje in de garage gestort en daar staan nu vier voet stappen in....!!!! hihihi.Zonder iemand te zien zijn we snel weggegaan.

Omstreeks 12:00 uur was de hitte niet meer te houden ( de bewoners zeiden zelf "het is zelfs te warm om adem te halen" ).
Na een aantal foto's gemaakt te hebben van Alkmaar konden we onze weg vervolgen in de inmiddels ondragelijke hitte.
Vanaf Alkmaar is het ongeveer nog 8 km fietsen naar Tamanredjo en vandaar was het nog ongeveer 16 km naar het bootje, in eens vonden we ons fietstochtje niet meer zo leuk maar een alternatief was er even niet.
Aan iedereen die je vroeg of het nog ver was kwam het zelfde antwoord
"ja man....dat is nog heel ver" ( achteraf blijkt dat elke kilometer al te ver is voor een Surinamer).
Omdat we het end in de bek hadden en door en door verbrand waren, besloten we om een busje aan te houden en te vragen of hij ons naar de boot wilde brengen.
Je kan veel zeggen van de Surinamers maar behulpzaam zijn ze allemaal,het was dan ook een hele opluchting toen we heerlijk op het bootje naar de overkant werden gebracht en daar onze avontuurlijke fietstocht rond 16:00 uur konden afsluiten. ( niemand snapt waarom wij die dag gingen fietsen...haha wij achteraf ook niet ).

Dinsdag zijn we eerst even dingen gaan regelen voor onze trip richting het binnenland.
Later zijn we op het terras aan de waterkant belandt.
Het leuke van dit terras is dat je midden tussen dé echte Surinamers zit. Als je even rustig met ze tweeën wilt zijn, zit je hier helemaal verkeert.
Men parkeert de auto vol met harde muziek midden bij de bar en komt dan gewoon naast je zitten en begint de mooiste gesprekken met je .
Dit heeft terras heeft al aardig wat leuke mensen / gesprekken en misschien ook een trip richting Gunsi opgeleverd...geweldig!!!
Ook kan je er goedkoop en lekker eten oa. tempura garnalen in het Surinaams "verborgen garnalen", gebakken banaan - bakbana met saté saus, Surinaamse bitterbal en ook nog loempia's met kouseband en kip heerlijk gewoon.
Over de Surinamers zelf kunnen we heel kort zijn, wat een té gek volk.
Ze zijn vrolijk, behulpzaam, vriendelijk en dat allemaal in the mood van maak je niet druk en muziek.
Dat de Surinamers zo zijn beginnen wij nu heel goed te begrijpen want tussen 11:00 en 15:00 is het gewoon te warm om normaal te functioneren "en waar maak je je druk om, morgen weer een dag "of "jullie stressgedrag is niet goed voor je gezondheid hoor en ook altijd dat plannen van jullie om gek van te worden."

Morgen krijgen we de auto en we gaan dan voor twee weken rond rijden, wel zijn we er achtergekomen dat zelfstandig reizen en dan iets boeken niet echt gemakkelijk is ( meeste dingen zitten allemaal vast in een tour ), we gaan het dus wel zien wat we tegen gaan komen.

De enige die hier wel héél hard werken zijn de muggen, het zijn hele kleine gluiperige beestjes, de tussenstand van dit moment is Frida 38 en Tim 31!!!

Tot zover de eerste vier dagen Paramaribo.....

Groetjes ons

• 02 November 2011 - 19:05

Lex En Jose:

Hallo Tim en Vreda Broefhart hihihihi, wat een gezellig verslag! Heel veel plezier en we kijken uit naar het volgend verslag!

• 02 November 2011 - 20:56

Natasja:

Wat leuk om jullie verslag weer te lezen. Alweer genoeg te vertellen deze dagen, helemaal top. Veel plezier met jullie reis. Succes met het boeken van jullie zelfstandige reis, maar jullie kenne vast het gezegje wel ''Komt wel goed schatje'' ;-). Doe voorzichtig en tot weer lees. xx Natas

• 02 November 2011 - 21:20

Corina:

Ziet er al goed uit. En al erg actief!!haha..

liefs

• 03 November 2011 - 06:31

Peter:

Hee Tim en Frida,
    Een Top verslag weer..:-)

• 03 November 2011 - 09:21

Anneriet:

Hee Frida en Tim,

Nou, zaterdagochtend heel vroeg was het dan zover: om 7 minuten over 12 is onze zoon Cas geboren! Hij had even wat opstart problemen, hierdoor hebben hij en Anneriet 3 nachtjes in het ziekenhuis gelegen... Maar inmiddels gaat het uitstekend met hem!
    Veel plezier op jullie reis!

Groetjes,
    Anneriet, Ronald, Fiene en Cas

• 03 November 2011 - 11:44

Andries En Trudy,:

Wat al weer 'n verslag van nog maar de eerste paar dagen,dat kan nog wat worden de lomende weken.Wel leuk hoor.Bedankt en nog veel plezier.

• 03 November 2011 - 12:52

Bep Van Heiningen:

Hallo Tim en Frida leuk reisverslag weer je kan toch beter met je winter jack op de fiets zitten jullie waren te optimistisch vandaar dat de mensen allemaal gedag zwaaide fijne auto reis verder groetjes t.Beppie.

• 03 November 2011 - 19:26

Chris En Miranda:

Mooi verslag, veel plezier en succes met jullie rondreis. Maak je niet te druk, daar is het daar te warm voor.
    Anouk mag 20 november afzwemmen voor haar A diploma.

• 03 November 2011 - 19:50

Ton V D Velde:

Heel veel plezier,het was weer leuk om jullie verslag te lezen,gaat zo door en geniet er van.ik zie het volgende verslag wel weer denk ik ?

• 04 November 2011 - 17:12

Yeemannnn

• 04 November 2011 - 17:14

Msbmbg:

Heeemannn
    Wwwwhaaroom staat et er nouw twwweeee keeeerrr

ga zoekraken

• 04 November 2011 - 17:16

Mmmm:

ojaa vandaag nog bij een zeer vwervelende kwlant gewweesst
    lekkende filter en een raaanje dat omhoog moest.
    Ik dacht dat dat alleen gebeurde als ze zelf op vwakantie wharen.

Grrr
    Heee geniet ervan he.

• 05 November 2011 - 12:48

Janneke En René :

Heeeee floyd en tante Es'
    Erg leuk verslag we blijven jullie volgen en wanneer jullie weer online zijn gaat de Skype weer aan hihi
    Gr. Jannek en René

• 05 November 2011 - 19:29

Peter En Marja:

Hey Frida en Tim,
    Zo te lezen in het eerste verslag gaat alles naar wens. Al waren jullie wel een beetje overmoedig met een fietstocht van 7 uur in de bloedhitte. Geweldig dat jullie nu je eigen walk of fame hebben, al is het dan in Paramaribo.Hier is alles oké, een heerlijke najaarsweek. De katten zijn ook al weer aardig aan het ritme gewend. Ik dacht dat ik de manier gevonden had, om ze naar binnen te krijgen ´s avonds, maar dat heeft nog géén week geduurd, want de boys nemen me alweer aardig in de maling.
    We zijn benieuwd hoe het auto rijden gaat en kijken uit naar het volgende verslag. Rijden de auto´s ook allemaal links, wat vreemd hé.
    Dikke kus en groetjes van ons. Oh ja, de spreuk van de week voor jullie
    RELAX MAN!!!!

• 07 November 2011 - 20:27

Fam. Suidema:

hoy Vreda en Tim we zyn nu by Nadia en ik heb jullie eerste dagen gelezen ook al thuis hoor maar hier ff n reactie . Heerlyk dat het zo warm is daar ook al is dat ff wenne maar dat is n luuks probleem tog !! en je er naar gedrage is mischien ook cverstandig ha ha ! zyn er al veel foto s gemaakt vast wel . je zal wel veel bekijks hebbe met je blonde haar en blauwe ogen!? Frida dan he !hier gaat alles goed ,hebbe lekker n weekje vry, barend en ik dus ff by nadia wat klusjes doen vandaag. voor de rest geen byzonderheden we hopen dat jully het super leuk hebben daar en nog veel leuke dingen gaan doen.tot de volgende keer en voorzichtig aan he daar in de jungle!!! heel veel liefs xxx bo nadia barend en ineke